Bewust zwanger zijn en bevallen..


​Moeder worden is een persoonlijk avontuur. Tijdens de hele zwangerschap bewaken dokters en vroedvrouwen de gezondheid van jou en je baby. Yoga kan je kalmte, kracht en innerlijke balans geven waarmee je de problemen kunt overwinnen. Ben jij een fitnessfan of heb jij nog nooit aan lichaamsbeweging gedaan, in beide gevallen zul je ontdekken dat yoga waardevol is tijdens je zwangerschap. De klassieke yogahoudingen worden aangepast aan de zwangerschap. Concentratie, kracht en ontspanning staan voorop. Aangepaste houdingen. De klassieke houdingen worden geoefend met krachtige beenposities om kracht en stabiliteit te bevorderen. Veel houdingen gaan gepaard met een beweging in het tempo van de adem om spanning en belasting te verminderen. Een bewust en langzaam tempo van de bewegingen geeft je een gevoel van ontspanning en plezier. Het is vooral ook belangrijk om te leren luisteren naar je eigen lichaam en je grenzen te gaan voelen. De kracht van adem. Trainen met je adem is het hoofddoel van yoga. Je adem is een van de belangrijkste instrumenten om te ontdekken en contact te maken. Yoga leert je door rustige en bewuste ademhaling naar je lichaam te luisteren en kalm te antwoorden. Een ontspannen en diepe ademhaling is een effectieve manier om ongemakken en hinderlijke emoties te verzachten voordat ze behandeling vereisen. Dit geeft een prettig gevoel dat je tevens weer doorgeeft aan je baby, partner en omgeving. Samen zwanger: zodra twee mensen besluiten dat ze samen een kind willen, wordt met dat besluit tevens al een band met het kind gelegd. Als alle toekomstige moeders en vaders zich dit goed realiseren, zullen ze de taak als ouders bewuster uitvoeren. Een kind willen betekend ook samen bereid zijn om met dat kind mee te groeien. Zoals het kind van hen zal leren, moeten zij bereid zijn van het kind leren. Samen die wisselwerking aangaan -in openheid en gelijkwaardigheid- in 1 groot leerproces dat Leven heet. Een leven van menselijke aandacht, van menselijke warmte.